2023. november 1., szerda

„Te leszel még, amikor én felnőtt leszek?”

 

Kezdett véget érni a kisgyermekkora. A kérdése pontosan ezt jelezte.

Drámai sejtések világosodtak meg fokozatosan a kis elméjében, és óriási teherként nehezedtek rá. Kapaszkodott belém, sírt és ölelt – félt. Kinőtte a kisgyermekkor időtlenségét: végérvényesen világossá vált számára, hogy nem az örökös jelenben élünk, és ennek következménye van.

Hat éves volt ekkor. Tudott már olyan emberekről, akiket ugyan még látott az életében, de többé nem találkozhatott velük. „Többé nem”.

Lesett neki, hogy mi, a szülei is ilyenek lehetünk, azaz ilyenek vagyunk. Halandók.

 

Nem segített igazán az óvodában a születésnapjain elhangzó mese sem, ami arról szólt, hogy angyalként élünk fenn az arany házikóban, és amikor megszületünk, az azt jelenti, hogy eljövünk a szüleinkhez. Rájött, hogy mi, a szülei sem örökösen vagyunk itt; hogy valamikor mi is lejöttünk a szüleinkhez – és egyszer visszamegyünk. Élt ugyan benne valamiféle elképzelés arról, hogy „csak” a testünk enyészik el, és a lelkünk és szellemünk valamilyen módon tovább él („angyalként”), de nem nyugtatta meg az a „csak”. Sőt. Továbbgondolta, hogy ha újra angyallá változik, akkor lehet, hogy már nem ugyanúgy jön le hozzánk, vagy esetleg valami egészen más következik.

 

„Anya, én egészben Én magam vagyok, a testem és a láthatatlan részem is! Nem akarok meghalni. És nem akarom, hogy te meghalj.”

 

Mit jelent egy felnövő kisgyereknek a test és a szellem kettőssége? A végesség?

Alapvetően ugyanazt a dilemmát, amit felnőtteknek – hitbéli és egyéb meggyőződéstől, beállítódástól függetlenül. Amióta világ a világ, ezek az élet alapvető kérdései. Sokféle válasz született rá, de a kérdés ugyanaz marad. Török Sándor olyan szépen írja le, hogy a gyerekek nem csinálnak mást, mint keresetlen formában ezekre kérdeznek rá. Nem tudnak nem rákérdezni. (A felnőttek már hajlamosak félretolni, elnyomni, „elfelejteni”).

 

Mit is mondhattam volna?

Nem adhattam könyörtelen választ egy hat évesnek, de nem is hazudhattam. Az hosszú távon fájdalmasabb lett volna neki.

Mellette voltam szeretéssel, megnyugtató jelenléttel, amiben benne volt az, hogy „Igen, nem leszek örökké”, és az is, hogy „Most itt vagyok melletted, nagyon szeretlek és mindent megteszek, hogy nagyon-nagyon sokáig itt lehessek veled.” Beszéltem neki arról, hogy lesz idő, amikor én már olyan öreg leszek, hogy kicsit vágyni is fogok vissza az arany házikóba.

 

Azóta eltelt tíz év. Ma már arról is tudunk beszélgetni, hogy milyen átok lenne a halhatatlanság. A végesség tudata persze ott van, és szorongat – ezt nem hallgatjuk el most sem. Elfogadjuk, hogy valamikor meg kell válnunk egymástól bizonyos értelemben. (Ez az anyaság legnehezebb része, nem a nem az évekig tartó kialvatlanság.)

 

Persze nem mindegy, hogy mikor megy vissza az ember az arany házikóba. Mindig megígérem, hogy nagyon vigyázok magamra.

 

És összebújunk.

Amikor csak lehet.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése